[NzP]: Przystanek Dunstable Road

11.03.2018, 19:33 salonnier
Historia angielskiego futbolu skrywa w sobie niezliczoną ilość intrygujących historii. Już w XIX w. zaczęto budować pierwsze stadiony, które jednak znacznie różniły się od tych obecnych, ale i tak miały w sobie coś wyjątkowego. Jednym z takich obiektów był Dunstable Road, który był położony... tuż obok linii kolejowej.

Luton. Obecnie miasto to wielu kojarzy się z portem lotniczym obsługującym setki lotów, w tym także do Polski. Jednak zanim loty samolotem stały się najpopularniejszym środkiem transportu na duże odległości, ludzie zazwyczaj wybierali kolej. To właśnie z kolei Luton słynęło na przełomie XIX i XX wieku.

W 1897 roku klub Luton Town Football Club przeniósł swoją siedzibę z Dallow Lane na Dunstable Road. Koszt budowy nowego obiektu wyniósł... 800 funtów. Dzisiaj taka kwota nie wystarczy nawet na załatwienie spraw papierkowych. 50 funtów na budowę nowego stadionu Luton ofiarował książę Bedford, Herbrand Russell, który 3. kwietnia 1897 dokonał oficjalnego otwarcia obiektu. W pierwszym meczu rozegranym na nowo otwartym Dunstable Road Luton pokonało Loughborough 3:0 w rozgrywkach United League. Początkowo stadion składał się z dwóch trybun: siedzącej – po wschodniej stronie boiska i stojącej – po zachodniej stronie boiska. Pozostała część murawy była otoczona przez nasypy kolejowe.

W sezonie 1896/97 Luton wywalczyło awans do Football League. Pierwsze spotkanie na Dunstable Road w wyższej klasie rozgrywkowej The Hatters rozegrali 11. września 1897 roku, pokonując w nim Gainsborough Trinity 4:0. Ponad trzy miesiące później, 27. grudnia 1897 r., Luton mierzyło się na swoim terenie z Grimsby Town. Spotkanie to obejrzało 5000 widzów, co stanowi rekord tego obiektu. Niestety, w następnych sezonach, gdy Luton balansowało między Football League a Second Division, frekwencja na Dunstable Road stopniowo spadała, niekiedy osiągając poziom 500 widzów. Ostatni domowy mecz w Football League Luton rozegrało 21. kwietnia 1900 roku, przegrywając ze Small Heath 1:2. Wówczas na trybunach pojawiło się 1000 kibiców.

W 1905 roku podjęto decyzję o sprzedaży Dunstable Road, a tereny, na których znajdował się stadion, zostały przeznaczone pod budowę domów. Natomiast Luton przeniosło swoją siedzibę na Kenilworth Road, które było położone ok. 200 metrów od starego obiektu. Tym samym dobiegła końca piękna historia obiektu, który był położony tuż obok linii kolejowej i który większości Brytyjczykom kojarzył się wówczas ze stację kolejową.

Dzisiaj na miejscu dawnego Dunstabel Road znajdują się budynki mieszkalne oraz obiekty handlowe. Mało kto pamięta niestety, że kiedyś te tereny tętniły futbolem...
źródło: własne
klubMPbramki
1Man City369286-23
2Liverpool358882-22
3Chelsea377464-34
4Tottenham366561-35
5Man Utd356560-49
6Arsenal366468-47
7Leicester City365251-44
ZawodnikBA
1Eden Hazard1916
2Olivier Giroud128
3Pedro Rodriguez125
4Ruben Loftus-Cheek105
5Alvaro Morata90
6Willian811
7Ross Barkley56
pokaż całą tabelę ligową pokaż całą tabelę strzelców
Internetowy Sklep Sportowy

ChelseaLondyn.pl - obserwuj nas na Twitterze
Następny mecz
Chelsea
:
Brighton & Hove Albion
Chelsea - Brighton & Hove Albion
24.02.2019, 13:00
Stamford Bridge (London)
pokaż cały terminarz
Poprzedni mecz
Leicester City
0:0
Chelsea
Leicester City - Chelsea
12.05.2019, 16:00
King Power Stadium (Leicester, Leicestershire)
Panel kibica
osób online
17216
aktywnych
uzytkowników
31173
dodanych
aktualności
Manchester City Nieoficjalny polski serwis The Foxes FanZone
Co sądzisz o zakazie transferowym nałożonym na Chelsea?
UEFA postąpiła niesłusznie10,53%
Prawidłowe działanie UEFA0%
Słuszcznie czy niesłusznie, ale może i dobrze się stało, bo dzięki temu szansę mogą dostać wychowankowie42,11%
Chelsea będzie miała przez to spore problemy ze skompletowaniem mocnej kadry na następny sezon26,32%
Chelsea nic na tym nie straci, bo zamiast kupować nowych zawodników, da szansę tym, którzy aktualnie przebywają na wypożyczeniu21,05%
19 odpowiedzi